År 2014 är i hamn och år 2015 är ännu inte här. Men det hamnar nog också i hamn.

Vuosi 2014 on pulkassa ja vuosi 2015 ei ole vielä. Pulkkaan se kyllä tulee.

Tässä vaiheessa arvioidaan päättynyttä vuotta ja tavoitteet on asetettu alkaneelle vuodelle. On tälläkin kertaa helpompi nähdä taaksepäin kuin eteenpäin. Konsta Pylkkänen oli tosiaan oikeassa, että viisauden lajeista jälkiviisaus on helpoin laji. Aloitankin helpommasta päästä eli vuodesta 2014.

År 2014 började hoppfullt. Vintern kom äntligen i januari och man förutspådde att nationalekonomin äntligen skulle börja växa lite. På vårvintern såg läget i Europa och Finland ut att tyda på att det inte skulle bli någon tillväxt det här året heller. Som grädde på moset kom också ett rörigt politiskt läge i Europa, vilket ytterligare försvagade den ekonomiska situationen.

Som tur var fokuserade vi också i fjol på vårt eget arbete. Det gick inte åt särskilt mycket energi till att beklaga sig och oroa sig. Avsikten var att energin skulle användas till det egna arbetet genom positivitet. Vi behöll den goda känslan och arbetsglädjen. Det är hopplöst att försöka göra sådant med sammanbitna tänder. År 2014 blev också försäljningsmässigt bättre än 2013. Ribban klarades inte med stor marginal, men den passerades ändå. Rörelseresultatet hölls på en bra nivå. År 2014 var ett bra år för oss. TACK till våra kunder. TACK till våra leverantörer. TACK till arbetskamraterna. Dimexarna utgör ett fantastiskt lag.

Vi har gått in i 2015 modigt, öppet och med tillväxt som mål. Måste man alltid sträva efter tillväxt? I dessa tider lönar det sig inte att sträva efter någonting. Motsatsen är att sträva efter nedgång? Att acceptera nedgång känns som att man har gett upp och kastat in handduken? Om man inte har utvecklingsmål är det svårt att se framtiden positivt. Rörelse är viktigt, det är bara att gå vidare.

Inte heller för det här året är det lätt att se någon tydlig förbättring av det ekonomiska läget i Europa och Finland. Den politiska situationen är också låst i Europa. Vi hoppas att läget förbättras under året. Vi räknar dock inte med någon förbättring. Ändå kan man vara hoppfull.

Miten sitä sitten pärjätään? Edelleen on fokus pidettävä lujasti omassa tekemisessä. Jatkamme valitsemallamme tiellä. Asiakaskeskeisyys ja ratkaisukeskeisyys ovat meille ykkösjuttu. Asiakaspidon korkean tason säilyttäminen ja uusien asiakkaiden saanti ovat tällekin vuodelle erittäin tärkeitä asioita. Tuotekehityksen kautta on tullut tälle vuodelle innostavia tuotteita, tarjonta laajenee. Uusien tuotteiden tulo kuluvan vuoden aikana on tärkeää. Tuotannossa on kiitellyn toimitusvarmuuden säilyttäminen meille hyvin tärkeää. Kokonaisuutena meidän on edelleen oltava todella aktiivisia. Huh, huh onpa siinä tekemistä. Hiki tuli. Onneksi meillä on hyvä joukkue ja tekemisen meininki.

Jag önskar ett gott nytt år 2015,

Jukka Krogerus

Verkställande direktör

040 300 4522

jukka.krogerus@dimex.fi

Tillbaka till blogg